Ik ga mezelf verhuren, wat moet ik doen nu er geen VAR/wet DBA of modelovereenkomst is?

Op dit moment is er geen regelgeving die duidelijkheid geeft over de vraag of de belastingdienst vindt dat je in loondienst bent of niet en je opdrachtgever dus het risico loopt dat hij (of zij) achteraf premies voor de werknemersverzekeringen moet afdragen.

Er is nieuwe wetgeving in de maak, maar hier is nu al veel discussie over. Dus wanneer (en of) deze nieuwe wetgeving ingevoerd wordt is maar de vraag (planning is nu invoering per 1-1-2021)

De belastingdienst heeft aangegeven niet actief te handhaven over het al dan niet aanwezig zijn van een dienstbetrekking. Behalve wanneer je in hun optiek kwaadwillend bent. Maar ja, dat geeft nog geen antwoord op de vraag wat je dan moet doen.

Of er sprake is van een dienstbetrekking is afhankelijk van hoe de opdracht is vorm gegeven. Onder welke voorwaarden je werkt. Deze voorwaarden moeten niet lijken op die in een werknemer – werkgever relatie. Bewijzen wat deze afspraken zijn is het eenvoudigst wanneer je deze schriftelijk vast legt. Wat overigens altijd aan te raden is wanneer je een opdracht aanneemt. En om zeker te weten dat de belastingdienst de samenwerking niet als dienstbetrekking beschouwt kun je nog steeds de modelovereenkomsten die zij op hun site hebben staan gebruiken.

Let hierbij op dat je niet de onderdelen aanpast die gemarkeerd zijn en dat je geen voorwaarden toevoegt die strijdig zijn met deze gemarkeerde onderdelen. En natuurlijk is het ook de bedoeling dat je werkt volgens de afspraken in deze overeenkomst.

Hulp nodig bij het invullen van deze overeenkomst. Liever zelf een overeenkomst opstellen. Of andere vragen? Neem gerust contact op! Ook daarvoor kun je bij Swart Belastingadvies terecht.

Link voor de modelovereenkomsten van de belastingdienst: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/modelovereenkomsten/modelovereenkomsten